11 مهارت لازم در رزومه یک حسابدار، برای تحت تاثیر قراردادن کارفرما

بخش مهارت‌های قوی و پربار شما مقدمه‌ای است بر صلاحیت‌ شما به عنوان یک داوطلب. معمولا، بهتر است مهارت‌های سخت و نرم خود را، که هرکدام چگونگی انجام وظایف شما و همکاری با همکارانتان را نشان می‌دهند، در رزومه عنوان کنید. در این مقاله، به معرفی برترین مهارت‌ها برای یک رزومه فوق‌العاده‌ی حسابداری ، به همراه مثال، می‌پردازیم تا بتوانید رزومه خودتان را بنویسید.

مهارت‌های رزومه یک حسابدار شامل چیست؟

مهارت‌های حسابداری، توانایی‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهد معاملات مالی را به طور دقیق و اصولی مدیریت، داده‌های مالی را تجزیه و تحلیل و گزارش‌های مالی را تولید کنید.

این توانایی‌ها شامل موارد زیر است:

  • مهارت‌های سخت مانند: درک اصول حسابداری، درک ریاضی و تجزیه و تحلیل داده‌ها.
  • مهارت‌های نرم مانند: دقت به جزییات، تفکر نقادانه و حل مسئله.

این‌گونه مهارت‌ها برای مدیریت، تجزیه و تحلیل و گزارش فعالیت‌های مالی یک سازمان برای حسابداران مهم هستند. ذکر این توانایی‌ها در رزومه، قابلیت شما در مدیریت معاملات مالی و تهیه گزارش‌های مالی را مطابق مقررات و استانداردهای قابل اجرا، نشان می‌دهد.

aaccountant

نمونه‌هایی از مهارت‌های رزومه یک حسابدار

هنگام تهیه رزومه شغلی در حسابداری، مهارت‌های مختلفی باید در نظر گرفته شود تا توانایی شما در انجام وظایف شغلی را نشان دهد. پس حتما موارد زیر را در رزومه خود، عنوان کنید:

  • 1- اصول حسابداری
  • 2- دانش استانداردهای نظارتی
  • 3- دانش عمومی کسب‌وکار
  • 4- مهارت نرم افزاری
  • 5- تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • 6- توجه به جزئیات
  • 7- ارتباط موثر
  • 8- تفکر نقادانه
  • 9- حل مسئله
  • 10- اولویت‌بندی
  • 11- آشنایی با خدمات

1- اصول حسابداری

اصول بنیادی در مهارت‌های حسابداری، مانند GAAP (اصول حسابداری پذیرفته شده همگانی) ، استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی یا حسابداری پیش فاکتور (پروفرما)، مواردی هستند که استحکام و هماهنگی کامل یک صورت‌حساب مالی را تضمین می‌کنند. این استانداردها شامل یک سری اصول و رویه‌های مشترک برای حسابداران است که باید در تهیه صورت‌های مالی دنبال کنند و این مهارت‌ها به دو دلیل از اهمیت برخوردارند:

  1. حفظ ثبات در ثبت و گزارش مالی سازمان شما
  2. حفظ یکپارچگی گزارش‌های مالی برای سرمایه‌گذارانی که صورت‌های مالی سازمان شما را با دیگر سازمان‌ها مقایسه می‌کنند.

2- دانش استانداردهای نظارتی

از آنجایی که حسابداری مستلزم مدیریت امور مالی یک شرکت است، بنابراین داشتن درک درستی از معیارهای تنظیم کننده مربوط به دارایی‌های عمومی و شرکتی بسیار مهم است. سازمان‌های مالی، مقرراتی را برای حمایت از سرمایه گذاران و یکپارچگی بازار وضع و اجرا می‌کنند. درک استانداردهای نظارتی قابل اجرا برای اطمینان از پیروی در تأمین نیازهای گزارشگری مالی و یکپارچگی در حسابداری مهم است.

3- دانش عمومی کسب‌وکار

یکی از وظایف حسابدار ، همکاری با کارمندان بخشهای مختلف یک شرکت و حتی دیگر صنایع است. دانش عمومی کسب‌وکار به شما این امکان را می‌دهد تا درک اولیه لازم برای کار موفق با دیگر قسمت‌های سازمان که خارج از امور مالی هستند را داشته باشید. همچنین درک عملی کسب‌وکار، باعث می‌شود تا نیازهای مالی آنها را با دقت بیشتری ارزیابی، ثبت و گزارش کنید. این دانش به شما توانایی ارتباط موثر با فروشندگان و رسیدگی به سوالات مربوط به قیمت‌گذاری ، خرید و فاکتور آنها را ممکن می‌سازد.

جویای مشاغل حسابداری هستید؟ آگهی‌های شغلی حسابداری را اینجا ببینید

4- مهارت نرم‌افزاری

حسابداری به مهارت در نرم افزارهای مختلفی مانند: سیستم‌های تحریری (word processing) و برنامه‌های صفحه گسترده (spreadsheet) و همچنین نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری نیاز دارد. نرم‌افزارهای تخصصی حسابداری در حفظ نمودار حساب، مدیریت دفتر کل، تطبیق دادن حساب‌ها و تهیه صورت‌های مالی کمک می‌کنند.

شغل حسابداری همچنین نیازمندِ به‌روز بودن با آخرین تکنولوژی‌ها است که خود شامل تسلط بر نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمان -یا همان ERP مخفف عبارت Enterprise resource planning – می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید این نرم‌افزارها به‌عنوان یک هسته مرکزی برای تمام نیازهای بودجه، خرید، پرداختی‌ها، فاکتورها، رسیدهای دریافتی، پرسنل، و حقوق و دستمزد یک کسب و کار عمل می‌کنند. علاوه بر همه اینها، مطلع بودن از آخرین و جدیدترین تکنولوژی می‌تواند به شما کمک کند تا در پیشرفت مشاغل به سمت اتوماسیون حسابداری، همچنان در رقابت باقی بمانید.

5- تجزیه و تحلیل داده‌ها

این مورد یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هایی است که یک حسابدار باید داشته باشد. چرا که این مهارت، در اصل همان توانایی استخراج اطلاعات معنادار از داده‌های خام است. تجزیه و تحلیل داده‌ها به حسابدارها این اجازه را می‌دهد تا اطلاعات گزار‌ش‌های مالی را براساس داده‌های مالی مانند بودجه، درآمد و هزینه ایجاد کنند. همچنین این امکان را می‌دهد تا صحت داده‌های مالی را با داده‌ها و گزارشات بررسی کنند.

6- توجه به جزئیات

مورد ششم از اهمیت بالایی در حرفه حسابداری برخوردار است. این مهارت شامل توانایی بررسی و شناسایی ناهماهنگی در مقدار زیادی داده یا اطلاعات است. علاوه بر این، توجه به جزئیات برای اطمینان از ثبات و دقت در گزارش‌های مالی لازم است. چرا که در آخر، این توجه به جزئیات است که به شما امکان می‌دهد داده‌های مالی را تأیید و صورت‌های مالی دقیقی را تولید کنید. توجه کافی به جزئیات تاکید شما را بر روی دقت و ثبات عملکردهای مالی نشان می‌دهد. به‌علاوه این دقت، احتمال خطاهای حسابداری را که می‌تواند منجر به بازرسی و تحقیقات توسط اداره‌‌های نظارتی شود را به حداقل می‌رساند.

7- ارتباط موثر

ارتباط موثر باعث می‌شود ایده‌ها و اطلاعات به روشی که برای دیگران قابل فهم باشد، انتقال پیدا کنند. یک حسابدار باید بتواند این مهارت را در ارتباط کلامی‌و نوشتاری خود با افراد یا گروه‌ها به کار برد. به عنوان مثال: به عنوان یک حسابدار باید بتوانید پیشنهادات بودجه، گزارش‌های مالیاتی و… را تهیه و برای افراد سازمانتان ارائه دهید. پس برای اطمینان از انتقال اطلاعات به طور واضح و صحیح به مخاطب، نیازمند این ارتباط موثر هستید.

برای اینکه بتوانید از پیشنهادهای بودجه و گزارش‌های مالی شرکت خود ارائه‌ای صحیح و موفق داشته باشید، باید صحبت‌ها و نوشته‌هایتان واضح و البته با اعتماد به نفس باشند. پس برای اطمینان از درک مخاطب با آنها صحبت کنید و از بازخورد آنها استفاده کنید. به زبان ساده‌تر یک ارتباط موثر؛ دوستانه، مثبت، و همچنین صادقانه و محترمانه است. در نظر بگیرید که این مهارت برای برقراری ارتباط با همکارانتان و فهماندن مطلب به آنها، همانطور که «شما» در نظر داشته‌اید، است.

رزومه ندارید؟ همین الان با رزومه‌ساز رایگان جاب، اولین رزومه خود را بسازید.

8- تفکر نقادانه

با داشتن این مهارت یک موضوع را از تمام جهات بررسی می‌کنید، که شامل یک تصویر سازی جامع، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات به دست آمده از تجربه، مشاهده، استدلال یا ارتباطات است تا کاملاً مزایا و پیامدهای یک عمل خاص را متوجه شوید. تفکر نقادانه جزء قابل‌توجهی در حل مسئله است چرا که باید ابتدا مسئله را درک و سپس راه‌حل‌ها و نتایج احتمالی را شناسایی و ارزیابی کرد.

این مهارت در حسابداری برای ارزیابی گزارش‌های مالی، اعمال روش‌های حسابداری برای اطلاعات جدید و همچنین شناسایی راه‌حل برای مشکلات مالی مانند: عدم پرداخت‌، اضافه کاری یا تعادل بودجه در معیارهای اصولیِ عملی استفاده می‌شود.

9- حل مسئله

حل مسئله، توانایی یافتن راه‌حل و غلبه بر مشکلاتی است که ممکن است ناشی از اشتباهات حسابداری یا عدم دقت باشد. این مورد شامل:

  1. شناخت وجود یک مشکل
  2. شناسایی راه‌حل‌های موجود
  3. ارزیابی گزینه‌ها
  4. انتخاب و پیاده سازی بهترین راه‌حل

برای حل مشکل است. برای اطمینان از صحت، ثبات و موازین اصولیِ کار، حل مسئله برای حسابداری ضروری است. به عنوان مثال، حل مسئله در حسابداری می‌تواند شناسایی خطاهای معاملاتی باشد که ممکن است باعث عدم تعادل حساب‌ها و یا رفع خطاهای بانکی شود.

10- اولویت‌بندی

اگر می‌توانید کارهایتان را به طوری سازمان‌دهی کنید که در مهلت مقرر و کامل انجام شوند، دارای این مهارت هستید. حسابداری مستلزم برقراری نظم در حساب‌های مالی و همچنین گزارش و پرداخت‌های دوره‌ای مانند گزارشات و مالیات ماهانه، سه ماهه و سالیانه است. توانایی اولویت‌بندی این وظایف به شما اجازه می‌دهد تا اطمینان داشته باشید که می‌دانید آنها در مهلت مقرر به اتمام می‌رسند و مشمول جریمه اداره‌های نظارتی و مالیاتی نخواهید شد.

11-آشنایی با خدمات

حسابداری برای اکثر مشاغل همانند یک پشتیبان است و برای اطمینان از ارائه خدمات با کیفیت و اصولی برای مشتریان و ارباب رجوع، خود نیاز به آشنایی با خدمات دارد. این آشنایی به شما به عنوان حسابدار این امکان را می‌دهد تا با مشتریان ارتباط برقرار کنید و به آنها در فهم اهمیت مدیریت مالیِ دقیق کمک کنید.

این مهارت نشان می‌دهد که شما مشاور مالی هستید و تصمیمات مالی‌ می‌گیرید که به نفع مشتری شما باشد. همچنین نشان دهنده تمایل شما برای ارائه خدمات با کیفیت برای مشتریان است به‌علاوه که درستی شما را در گزارش‌های مالیتان را نمایان می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *